-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17187 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا علي « عليه السلام » ، در هنگام هجرت رسول الله « ص » به جاي آن حضرت در بستر خوابيد ؟
خوابيدن حضرت علي « عليه السلام » در بستر رسول الله « ص » براي حفظ جان پيامبر بود . پس از درگذشت ابو طالب ، حامي صديق و قدرتمند رسول الله « ص » مشركان مكّه حلقه سختگيري و آزار و و شكنجه را بر مسلمانان تنگ تر كردند . كار به آنجا رسيد كه بزرگان آنان تصميم گرفتند از چند قبيله جواناني انتخاب كرده ، به وسيله آنان رسول الله « ص » را به قتل برسانند ، كشتن رسول الله « ص » با اين صورت راه براي انتقام و خونخواهي مي بست زيرا پاي قبايل بسياري در مقابل بني هاشم به ميان مي آمد . اين نقشه يكي از خطرناك ترين و عملي ترين نقشه هاي مشركان بود كه به طور مستقيم وجود شريف رسول الله « ص » را تهديد مي كرد . در شب اجراي نقشه ، رسول الله « ص » مكّه را به قصد هجرت به مدينه ترك كرد و براي آگاه نشدن مشركان از اين امر ، علي « عليه السلام » در بستر ايشان خوابيد اين عمل علي « عليه السلام » به رسول الله « ص » فرصت مي داد تا از مكّه هر چه بيشتر دور شود . از سوي ديگر جان علي « عليه السلام » از خطر در امان نبود ، چرا كه در جايي كه آنان قصد كشتن رسول الله « ص » را داشتند ، كشتن علي « عليه السلام » به عنوان انتقام از اين عمل او ، براي آنان امري آسان تر بود . گذشته از اين ممكن بود آنان در تاريكي ، به اشتباه علي « عليه السلام » را به جاي رسول الله « ص » به قتل برسانند . به هر صورت عواقب اين كار اميرالمؤمنين « عليه السلام » به هيچ گونه قابل پيش بيني نبود و هر آن ، انتظار مي رفت كه به دست مشركان به قتل برسد .
اين واقعه يكي از بزرگ ترين نمونه هاي ايثار و فداكاري حضرت علي « عليه السلام » براي حفظ جان رسول الله « ص » و محافظت از دعوت الهي آن حضرت بود . همين امر موجب شد كه آيه اي در شأن اميرالمومنين « عليه السلام » نازل شود .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.